چقدر در مورد زود پز اطلاعات داری

انتشار : 1398/03/21
+ 148 -159

زودپز یکی از ابزار مهم پخت و پز خانم ها در آشپزخانه است که بحث های زیادی بر سر فواید و مضرات آن وجود دارد


سرعت در آشپزي، به ويژه براي خانم‌هاي شاغل و آنهايي که وقت چنداني براي آشپزي ندارند و در ضمن به تغذيه سالم اهميت مي‌دهند و دل‌شان مي‌خواهد خودشان آشپزي کنند، خيلي مهم است
زودپز یکی از ابزار مهم پخت و پز خانم ها در آشپزخانه است که بحث های زیادی بر سر فواید و مضرات آن وجود دارد.
زودپز نوعی ظروف آشپزی است که مواد غذایی در آن از طریق بخار و در مدت زمانی کوتاه پخته می شود.
فشار بخار آب به کار رفته در آن پروسه طبخ غذا را تسریع می بخشد.
با خرید زودپز و برای پختن غذا در زودپز باید تمام نکات ایمنی را رعایت کنید تا روزنه روی درب آن، بسته شده و باعث انفجار آن نشود.
در شرایط نرمال، آب در دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد به جوش می آید و سپس شروع به بخار شدن می کند. پس از آن هر چقدر هم که به آب حرارت دهیم،
دمای آن از ۱۰۰درجه سانتی گراد بالاتر نمی رود بلکه میزان بخار آب افزایش می یابد. در حالی که در زودپز با تبخیر مایعاتی که غذا در آن غوطه ور است، فشار بخاری در بالای سطح غذا ایجاد می شود. فشار بخار ایجاد شده بر آبی که غذا در آن غوطه ور است فشار وارد کرده و نقطه جوش آن را بالا می برد. در نتیجه، آب در دمای بالاتری (در حدود ۱۲۱ درجه سانتی گراد) به جوش می آید. دمای بالا و فشار بخار زیاد درون زودپز باعث پخت سریع تر مواد غذایی نسبت به حالت عادی می شود.
گاهی اوقات این سوال پیش می آید که مواد غذایی در زودپز با حرارت بالا می پزد یا فشار بالا؟ باید گفت که زودپز، مواد غذایی را با فشار بالا می پزد و بعید است که مواد غذایی کیفیت خود را از دست بدهند. اما به هر حال، با توجه به فشار زیاد ممکن است تغییراتی در مواد غذایی ایجاد شده و ارزش غذایی آن کاهش پیدا کند.
زودپز
معایب پختن غذا در زودپز
*زمانی که میوه و سبزیجات را داخل زودپز قرار می دهید، برخی مواد مغذی و ویتامین ها مانند ویتامین 
و فیتونوترینت های موجود در سبزیجات و میوه ها از بین می روندc
مزایای پختن غذا در زودپز
اکثر افراد برای پخت و پز، از اجاق گازهای معمولی استفاده می کنند که از این طریق، غذا به آرامی پخته و آماده می شود. اما گاهی اوقات، به دلیل عجله و یا سرعت بخشیدن به پخت مواد غذایی از زودپز استفاده می شود. برخی از مزایای زودپز عبارتند از:
1- غذاها، بیشتر مواد مغذی خود را حفظ می کنند و طعم آن ها تغییری نمی کند
غذاهایی که تحت فشار قرار می گیرند، معمولا مواد مغذی خود را حفظ می کنند زیرا به سرعت پخته شده و نسبت به اجاق گاز، به مرور این مواد مغذی را از دست نمی دهد.
2-صرفه جویی درمصرف انرزی
پخت و پز در زودپز، نسبت به اجاق گازهای معمولی که از چند شعله آن استفاده می شود، می تواند باعث صرفه جویی قابل توجهی، در انرژی شودهوای آشپزخانه خنک تر می ماند
تمیزکردن زودپز راحت است
 
 

برچسب ها:

زودپز

خرید زودپز

نکات خرید زودپز

نکات خرید زودپز

زودپز خوب

بهترین قیمت

ارسال سریع

پرداخت امن

پشتیبانی سریع