گرانیتی یا سرامیکی مسئله این است

انتشار : 1397/07/02
+ 158 -152

گرانیتی اصطلاحی است که این روزها به پوششی جدید اطلاق می شود، می گویند


گرانیتی اصطلاحی است که این روزها به پوششی جدید اطلاق می شود، می گویند: ظروف گرانیتی یا پوشش گرانیت. در واقع گرانیت نوعی پوشش برای ظروف پخت و پز است که مدتی است به بازار عرضه شده…
 
اگر آشپزی جزء وظایف یا علایق شما باشد حتما تجربه ی آشپزی در تفلون را داشته اید. ظروفی که به دلیل نچسب بودن و مصرف کم روغن محبوب شده اند. اما احتیاطی که هنگام هم زدن غذا یا الزام به استفاده از قاشق و کفگیر غیر فلزی و شستن با احتیاط ظروف تفلون لازم است، برای خیلی ها خوشایند نیست.
 
بعد از پوشش تفلون، پوشش سرامیکی وارد بازار شد که حتما خیلی از شما تجربه ی آشپزی در آن را هم دارید. پوششی که به مراتب سخت تر ازتفلون است، در برابر سایش و ضربه ی کفگیر و قاشق فلزی دیر تر آسیب می بیند. این اتفاق سلامت و بهداشت پوشش سرامیکی را بسیار زیاد کرده است. اما موضوع مهم اینجاست که پوشش سرامیک با هر برندی بعد از مدتی استفاده، نچسبی خود را از دست می دهد و تنها مناسب طبخ غذاهایی چون خورش و آش می شود.
 
با این توضیحات و بررسی معایب و مزایای دو پوشش تفلون و سرامیک قطعا دلمان می خواهد در ظرفی آشپزی کنیم که مزایای هر دو را یک جا پوشش بدهد و معایب هر دو را به حداقل برساند. شاید بهترین گزینه برای برآورده کردن این خواسته ی ما پوشش گرانیت باشد.
 
 
 
ساختار قابلمه گرانیتی
بر خلاف مطلبی که برخی برای معرفی قابلمه یا تابه و دیگر ظروف گرانیتی مطرح می کنند، قابلمه گرانیتی هیچ ارتباطی با سنگ گرانیت ندارد. لازم است توضیح دهیم که گرانیت، نوعی سنگ در طبیعت است و تنها به دلیل ظاهر کشابهی که این پوشش با این سنگ دارد نام گرانیت برایش انتخاب شده و اظهارات برخی مغازه داران و تولیدکنندگان تنها جنبه ی تجاری دارد و اطلاعات کاملا غلطی را در اختیار مشتری می گذارند.
 
قابلمه گرانیتی
 
 
گرانیت نه تنها ترکیبی از مزایای تفلون و سرامیک است بلکه به لحاظ ساختاری هم ادغام هر دو پوشش است. به این گونه که نخستین لایه ی داخل قابلمه گرانیتی و تابه گرانیتی، PTFE (تفلون) است و دانه های رنگی که بصورت پراکنده داخل ظرف گرانیتی دیده می شود دانه های سختسرامیک است. این پوشش روی سطح داخلی ظرفی از جنس آلومینیوم خالص، آلومینیوم آلیاژی یا استیل قرار می گیرند. 
 
مزایای قابلمه گرانیتی
به گفته ی نچسب دات کام:
پوشش گرانیتی داخل قابلمه؛ نچسبی خوب و ماندگاری بیشتر نسبت به سرامیک، مقاومت بیشتر در برابر سایش نسبت به تفلون، همچنین مشخصات بهداشتی بهتری نسبت به تفلون دارد.
 
اما مراقبت های مرسومی که برای تفلون به کار می روند اگر برای ظروف گرانیتی هم رعایت شوند عمر آن ها بیشتر خواهد شد؛ مانند استفاده از قاشق چوبی در حین طبخ غذا، جلوگیری از خیلی داغ شدن ظرف بدون روغن یا آب، سرد و گرم نکردن ناگهانی ظرف، ضربه نزدن به پوشش داخل ظرف و پرهیز از نگهداری غذا داخل ظرف در یخچال.
 
قابلمه گرانیتی یا سرامیکی؟
قابلمه سرامیکی به بازار عرضه شده بود و علاقه مندان خود را داشت که با ورود قابلمه گرانیتی به بازار ظروف پخت پز، این سئوال برای خیلی ها مطرح شد که میان این دو کدام را انتخاب کنند؟ با توجه به مقاله ای که به تفصیل در مورد پوشش سرامیک صحبت کردیم و گفتیم که سرامیک، پوششی است که در برابر سایش و حرارت بسیار مقاوم است؛ در نتیجه از بهداشت و سلامتی خوبی برخوردار است. اما این موضوع را نباید نادیده گرفت که پوشش سرامیکی پس از مدتی استفاده نچسب بودنش به مرور کم و کمتر می شود. حال باتوجه به این صحبت ها در مورد قابلمه سرامیکی و مواردی که در این مقاله راجع به قابلمه گرانیتی گفته شد، هر کسی می تواند با توجه به سلیقه و الویت هایش یکی از این پوشش ها را انتخاب نماید.
 
هم اکنون در بازار ظروف پخت و پز با برندهای: قابلمه گرانیتی زرساب، قابلمه گرانیتی زوپینی، قابلمه گرانیتی تابان، قابلمه گرانیتی فالز و برندهایی دیگر که به صورت رقابتی فعالیت می کنند موجود است.
 
با توجه به مقاله هایی که راجع به تفلون، سرامیک، گرانیت و مقایسه ی علمی که ارائه دادیم، بسته به الویت شما و انتظاری که از ظروف پخت و پز دارید می توانید بهترین انتخاب را داشته باشد.
 
تیم کارشناسی ما با بررسی محصولات بازار و آزمایش روی ظروف گرانیت، پرطرفدارترین ظروف گرانیتی بازار را معرفی می کنند.
 
جمع بندی:
 
 
با توجه به نوشته های فوق به سادگی می توان متوجه شد که برای انتخاب ظرف صرفا نباید به ارزان بودن یا زیبایی ظرف توجه کرد، و مشخصاتی مانند دوام و کیفیت و از همه مهم تر بهداشتی بودن و سلامت ظرف مهم ترین عامل برای انتخاب ظرف می باشد.
همانطور که  گفته شد هرگز ظروف متفرقه و بی نام و نشان نخرید چون تهدیدی جدی برای سلامتی شماست. بهتر است مراقب باشید و فقط از برندهای معتبر و پاسخگو با گارانتی معتبر خرید کنید.
مقاله

برچسب ها:

قابلمه گرانیت

قابلمه چدن

قابلمه تفلون

چدن یا گرانیت

فرق چدن با گرانیت

بهترین قیمت

ارسال سریع

پرداخت امن

پشتیبانی سریع