قاطعیت دستگاه قضا در برخورد با محتکران

انتشار : 1397/06/03
+ 207 -172

قاطعیت دستگاه قضا در برخورد با محتکران و اخلال گران نظام اقتصادی...


خبرگزاری میزان- در حالی که کشور در تحریم ناجوانمردانه آمریکا با یک جنگ اقتصادی روبرو شده است برخی افراد سودجو با هدف ضربه زدن به اقتصاد و گرفتن ماهی از این آب گل آلود، کالا های ضروری مردم را احتکار کردند در این بین، اما دستگاه قضایی با قاطعیت و اقدام به موقع نقشه های آن را نقش بر آب کرد و اینک با ورود مدعی العموم شاهد ورود سیل عظیم کالا های انبار شده به بازار هستیم.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، برخورد قاطع دستگاه قضایی با احتکار کنندگان کالا های ضروری و اساسی مردم و همچنین افرادی که با سوء استفاده از وضعیت بازار بدنبال سودجویی و منفعت بیشتر هستند، به وضوح قابل مشاهده است به طوری که رئیس قوه قضاییه، ۳۰ مرداد ماه سال جاری بخشنامه "نحوه رسیدگی به پروند های اخلالگران در نظام اقتصادی کشور" را به روسای کل دادگستری استان ها و دادستان های سراسر کشور ابلاغ کرد. 
 
بیشتر بخوانید. 
 
رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی که در ۲۲ مردادماه سال جاری برگزار شد نیز با اشاره به زمان تشکیل شعب ویژه رسیدگی به پرونده های اخلالگران در نظام اقتصادی گفت: با همه کسانی که با اخلال در نظام اقتصادی به اعتبار کشور و اعتماد مردم لطمه زده اند و با سوء استفاده از فضای ملتهب اقتصادی، آن هم در زمانی که مردم نیاز به کمک دارند اقدام به احتکار و سایر فعالیت های مجرمانه کرده اند، با سرعت و قاطعیت برخورد خواهد شد و ان شاء الله رسیدگی ها نیز به اطلاع عموم مردم شریف خواهد رسید. 
 
امروز احتکار کالا های ضروری مردم کمتر از جنایت در حق آن ها نیست 
 
دادستان کل کشور همچنین با انتقاد از وضعیت بوجود آمده و برخی احتکار ها نیز گفته است: متاسفانه عده ای طمع ورز در شرایط این چنینی که ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم بخاطر سود و منافع بیشتر اجناس و کالا های مورد نیاز مردم را احتکار می کنند، وجدان اخلاقی و انسانی حکم می کند انسان در این مواقع دست از طمع بردارد. 
 
حجت الاسلام والمسلمین منتظری خطاب به مردم توصیه کرد: به کسانی که این کار ها را برای منافع بیشتر می کنند توصیه می کنم این کار ها را نکنند، زیرا باعث شرم است. عده اندکی هستند که زمینه ای برایشان فراهم می شود و احتکار می کنند و کسی که مسلمان و معتقد است دست به این جنایت ها نمی زند. من امروز این عمل را تحت عنوان جنایت می بینم و حقیقتا وقتی مردم نیاز دارند چرا نیاز های مردم از جمله آرد و برنج و کالای ضروری را برای رسیدن به سود بیشتر احتکار کنید و این کار خیانت به مردم است. 
 
بیشتر بخوانید. 
 
معاون اول دستگاه قضا نیز در در یکصد و بیست و نهمین نشست خبری خود گفته است: دشمن ما و بخصوص شیطان بزرگ امریکا کماکان فشار بر مردم عزیز ما را هدف گرفته است و تمام توان و تلاش خود را انجام داده و می دهد که اقتصاد ما را به زعم خودش تحت فشار قرار دهد و از این جهت در معیشت مردم ما اخلال ایجاد نماید؛ اما کور خوانده اند. مردم ما مقاوم هستند و اینگونه اقدامات ظالمانه، تحریم و اقدامات روانی را، هم می شناسند، هم تجربه کرده اند و هم در برابر آن مقاومت می کنند. 
 
به گفته حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، در این میان ضدانقلاب خارج نشین هم همپا و همسوی دشمن، هم نسبت به عملیات ایذایی و هم نسبت به شایعه پراکنی و تبلیغات روانی کمک می کند. البته این چندان خارج از انتظار انسان نیست که شیطان بزرگ و ضدانقلاب خارج نشین همسو باشند؛ اما جای تاسف اینجاست که عده ای سودجو در داخل از این فرصت استفاده کرده و با قاچاق، احتکار، گرانفروشی و مفسده اقتصادی آب به آسیاب دشمن می ریزند و مردم ما را آزرده می کنند. 
 
به گفته این مقام قضایی، این افراد ارزاق عمومی، تجهیزاتی که مورد نیاز است، مثل دارو و مایحتاج مردم را بجای اینکه کمک کنند در این شرایط سریع تر، راحت تر، ارزان تر به دست مردم برسد، با سودجویی، احتکار، گرانفروشی، تقلب، قاچاق و دسیسه های مختلف از دسترس مردم دور کرده و فشار را بر مردم افزوده می کنند. 
 
وی با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در برخورد با جرایم اخیر اقتصادی خاطرنشان کرد: همانطور که مستحضر هستید برای مقابله ویژه و خاص در مقابل این مفسدین و سودجویان در هفته های گذشته در قوه قضاییه چند بازپرس ویژه برای این امر اختصاص پیدا کرد. دادستان محترم تهران موظف شد که بطور خاص، هم لجستیک این قضات ویژه را فراهم کند و هم پشتیبانی نماید و هم نظارت مستمر و شبانه روزی داشته باشد. 
بیشتر بخوانید. 
 
کشف ۳۱ انبار بزرگ احتکار کالا در کرمان 
 
رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه از ابتدای آغاز طرح مبارزه با احتکارکنندگان و مخلان نظام اقتصادی در استان کرمان ۳۱ انبار بزرگ احتکار کالا کشف شده است، گفت: در این رابطه ۱۸ نفر تحت تعقیب کیفری قرار گرفته اند. 
 
بیشتر بخوانید. 
 
همچنین این مقام قضایی از شناسایی و کشف ۱۳ انباربزرگ کالا های احتکار شده در استان کرمان خبر داد و گفت: در بازرسی از این انبار ها بالغ بر هفت هزار و ۸۰۰ قلم کالا کشف شده است. 
 
بیشتر بخوانید. 
 
کشف دو انبار احتکار دارو و موادغذایی در شهرستان منوجان 
 
کشف دو انبار احتکار دارو و موادغذایی در شهرستان منوجان، از دیگر موارد کشف شده و مقابله با احتکار کنندگان کالا است، به گفته معاون دادستان شهرستان منوجان بررسی های اولیه حکایت از آن دارد که ارزش ریالی کالا های مکشوفه بالای ۲۰ میلیارد ریال است. 
 
رضائی گفته است: شامگاه گذشته در راستای طرح مبارزه با احتکار و اخلال گران نظام اقتصادی دو انبار احتکار دارو و موادغذایی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره اطلاعات شناسایی و کشف شد. 
 
بیشتر بخوانید. 
 
شناسایی سه انبار احتکار ارزاق و مایحتاج ضروری در اردبیل 
 
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل با اشاره به صدور دستورات لازم به ضابطان در رابطه با شناسایی انبار های احتکار کالا، از شناسایی سه انبار احتکار ارزاق و مایحتاج ضروری خبر داد.عتباتی با اشاره به صدور دستورات لازم به ضابطان در رابطه با شناسایی انبار های احتکار کالا، گفت: به تمامی ضابطان انتظامی و امنیتی دستور داده شده که رصد های جدی و نظارت های دقیق تری در حوزه شناسایی افرادی که به احتکار ارزاق و مایحتاج عمومی و ضروری اقدام می کنند، داشته باشند و از ظرفیت منابع محلی برای شناسایی این انبار ها استفاده کنند. 
 
وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تاکیدات ریاست قوه قضاییه، برای این قبیل مسائل به عنوان جرائم اخلال در حوزه اقتصادی و بازار عرضه و تقاضا، پرونده کیفری تشکیل داده و تعقیب کیفری صورت می گیرد. 
 
بیشتر بخوانید. 
 
کشف و ضبط ۵۰۰ تن برنج در بوشهر 
 
دادستان بوشهر گفت: در بازرسی از انبار دپوی برنج، ۵۰۰ تن برنج با مارک های مختلف در بوشهر کشف و ضبط شد.علی حسن پور تشریح کرد: حسب گزارش واصله از مرجع انتظامی مبنی بر وجود یک انبار دپوی برنج احتکار شده و قاچاق بودن اجناس، با دستور قضایی موضوع بررسی و نسبت به پلمب انبار اقدام شد.دادستان بوشهر در ادامه افزود: در بازرسی از انبار حدود ۵۰۰ تن برنج با مارک های مختلف کشف شد که پرونده در حال رسیدگی است. 
 
کشف بیش از ۱۵۰۰ کیسه برنج خارجی در یک منزل مسکونی 
 
دادستان جیرفت از دستگیری فردی که بیش از ۱۵۰۰ کیسه برنج خارجی به ارزش بیش از ۵ میلیارد ریال در منزل خود در جیرفت احتکار کرده بود، خبر داد. 
 
این مقام قضایی در جیرفت در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: فردی که تعداد ۱۵۰۰ کیسه ۴۰ کیلویی برنج خارجی به میزان ۶۰ تن در منزل خود احتکار کرده بود توسط اطلاعات سپاه شهرستان، شناسایی و با حضور نماینده دادستان، کارشناسان بازرگانی و تعزیرات حکومتی محل مورد نظر پس از آمار برداری پلمب شد. 
 
بیشتر بخوانید. 
 
احتکار ۲۰ هزار وسیله خانگی در یک انبار حبوبات 
 
معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: انبار آبیک جهت پاک کردن حبوبات بوده در صورتی که بیش از ۲۰ هزار وسیله خانگی در آنجا احتکار شده بود. 
 
حجت الاسلام محسن کرمی معاون دادستان قزوین گفت: موضوع عدم عرضه کالا و احتکار پیچیده نبوده و اگر اهتمام مسئولان در میدان وجود داشته باشد، می توان کنترل و مدیریت به عمل آورد. 
 
معاون دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین بیان کرد: طبق آنچه در سامانه انبار ها ثبت شده است، انبار آبیک جهت پاک کردن حبوبات بوده در صورتی که بیش از ۲۰ هزار وسیله خانگی در آنجا احتکار شده بود و اگر این انبار ها مجاز بوده، اما موجودی کالای خود را در سامانه اعلام نکنند، غیرمجاز به شمار می روند. 
 
پلمب انبار های احتکاری برنج خارجی و لاستیک در سیرجان 
 
دادستان سیرجان از کشف و پلمب انبار های احتکاری برنج خارجی، ظروف آشپزخانه خارجی و لاستیک در این شهرستان خبر داد و گفت: ارزش ریالی این انبار ها حدود ۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است. 
 
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان گفت: انبار های احتکاری برنج خارجی، ظروف آشپزخانه خارجی و لاستیک به ارزش ۵۰ میلیارد ریال کشف و پلمب شده است.وی در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: همزمان با مرکز استان در سیرجان هم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان با همراهی اداره اطلاعات، پلیس مبارزه با قاچاق کالا و تعزیرات حکومتی طرح مبارزه با محتکران و مخلین نظام اقتصادی کشور را اجرایی نموده است. 
 
احمدی فر دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ملایر نیز اظهار کرد: طی روز های اخیر ۲ انبار برنج احتکار شده کشف شده و ۲ متهم نیز دستگیر شدند. 
 
بیشتر بخوانید. 
 
همچنین در پی اقدامات دستگاه قضایی و حضور فعال مدعی العموم در عرضه کالاهای احتکار شده به بازار مردم شاهد این کالاها بودند و محتکرین در یک اقدام غافلگیرانه مجبور به فروش کالاها به قیمت مصوب به مصرف کنندگان شدند. 
 
درب انبار های احتکار کالا های میلیاردی بر روی مردم کرمان گشوده شده است 
 
دادخدا سالاری دادستان کرمان نیز با بیان اینکه درب انبار های احتکار کالا های میلیاردی بر روی مردم کرمان گشوده شده است، اظهار داشت: این کالا ها در فاصله زمانی کمتر از ده روز از زمان کشف، با هدف تنظیم بازار و رفع نیاز های مردم به بازار تزریق شده اند. 
 
وی در خصوص شیوه توزیع اقلام اساسی مردم گفت: پس از فک انبار ها با حکم ونظارت مقام قضائی، اقلام در محل هایی که از قبل توسط سازمان صنعت، معدن وتجارت مشخص شده است با نظارت مقام قضائی، پلیس وتعزیرات به فروش می رسد. 
 
بیشتر بخوانید. 
 
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند همچنین از کشف و پلمب انبار های احتکاری مرغ، برنج خارجی، قند، آب معدنی و میلگرد در این شهرستان خبر داد و گفت: از این انبار ها ۵ هزار و ۹۳۶ شاخه میلگرد، هزار و ۱۰۰ کیلوگرم برنج، دو تن قند و ۶۰۰ بطری آب معدنی کشف شده است. 
 
سید مهدی قویدل با بیان اینکه توزیع سریع این اقلام در دستور کار است، اظهار داشت: طی روز های گذشته بیش از یک و نیم تن مرغ کشف شده از محتکران به قیمت کیلویی ۵ هزار تومان بین شهروندان توزیع شد و امروز ۲۷ مرداد ماه اقلام خوراکی از جمله قند و برنج های مکشوفه و فردا ۲۸ مرداد ماه نیز آهن آلات در بازار و بین شهروندان توزیع می شود. 
 
بیشتر بخوانید. 
 
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین از عرضه اولین انبار پلمب شده لوازم شوینده به بازار خبر داد و گفت: سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده قیمت عرضه کالاهای احتکار شده را مشخص کند. 
 
حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین، با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان اموال توقیف شده در این استان وجود دارد که وارد بازار خواهد شد از عرضه اولین انبار پلمب شده لوازم شوینده به مصرف کننده خبر داد. 
 
دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین بیان داشت: در پی اقدامات انجام شده عرضه موارد احتکار شده به بازار از الویت هایی بود که ما دنبال می کردیم تا اجناس در معرض تقاضای مردم قرار بگیرد و علاوه بر برطرف شدن احتیاجات ضروری مردم باعث تعادل بخشی قیمت های بازار نیز شود. 

بهترین قیمت

ارسال سریع

پرداخت امن

پشتیبانی سریع