ظروف گرانیتی

انتشار : 1397/05/14
+ 207 -216

نحوه نگه داری و استفاده از ظروف پخت و پز و سرویس قابلمه و تابه


نحوه نگه داری و استفاده از ظروف پخت و پز و سرویس قابلمه و تابه

ظروف پخت و پز که امروزه در بازار می بینیم از مواد اولیه متفاوتی ساخته شده اند. ما معمولاً با همه این ظروف به طور یکسان برخورد می کنیم. ولی نحوه نگهداری این ظروف براساس این که از چه ماده اولیه ای ساخته شده باشند با هم فرق می کند. در این مقاله خواهیم دید که نحوه نگهداری ظروف پخت و پز مختلف به چه صورت است.

 

ظروف مسی

هنگامی که برای اولین بار می خواهید از ظرف مسی استفاده کنید، در ابتدا ظرف را پر از آب کرده و در آن سبزیجات سبز بریزید و اجازه دهید تا بجوشد. سپس از روی اجاق گاز بردارید، بشویید و خشک کنید. هم اکنون آماده استفاده است.
برای جلوگیری از آسیب ظرف مسی، هیچ گاه آن‌ را به صورت خالی بر روی اجاق گاز قرار ندهید، در ابتدا روغن و یا مایعات را درون آن ریخته و سپس بر روی اجاق گاز بگذارید.
هیچ گاه ظروف مسی را با سیم ظرفشویی نشویید و هیچ گاه این ظروف را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.
ظروف مسی خود را به صورت منظم روکش کنید، یا به قول معروف سفید کنید.
برای جلوگیری از آسیب دیدن ظروف مسی در هنگام استفاده، بهتر است از ابزار چوبی یا پلاستیکی به جای ابزار فلزی استفاده کنید، جز در مواردی که ظرف مسی شما دارای روکش استیل ضد زنگ باشد.
مواد غذایی را درون ظروف مسی نگهداری نکنید و مواد غذایی اسیدی را در ظروفی که روکش ندارند قرار ندهید.

ظروف استیل

ظروف استیل را بر روی شعله بزرگ تر از خودشان قرار ندهید و نگذارید بیشتر از اندازه گرم شوند.
پس از استفاده، ظروف داغ را با آب سرد پر نکنید.
برای شستشوی این ظروف از مواد سفید کننده و سیم ظرفشویی استفاده نکنید.
پس از شستشو، ظروف استیل را با پارچه تمیز خشک کنید تا مانع لکه شدنشان با املاح معدنی موجود در آب شوید.
برای از بین بردن لکه های به جا مانده بر روی ظروف استیل، از آبلیمو یا لیموی تازه استفاده کنید.
برای جلوگیری از تغییر رنگ ظروف پخت و پز استیل، نمک را زمانی که آب در حال جوشیدن است به آن اضافه کنید و بلافاصله پس از اضافه کردن نمک، غذا را هم بزنید.

ظروف چدنی

منظور از ظروف چدن ظروفی است که بسیار سنگین هستند و جنس آن ها واقعاً چدن است. ظروفی که ظاهراً شبیه چدن هستند اما از طریق ریختن آلومینیم مذاب در قالب ساخته شده اند و با پوشش تفلون، سرامیک و یا گرانیت دارای روکش داخلی نچسب شده اند، نباید با ظروف چدن اشتباه گرفته شوند.
قبل از استفاده، ظرف چدن را با آب گرم و صابون شستشو داده و به طور کامل خشک کنید. کف و دیواره های ظرف را با روغنی که نسبت به حرارت مقاوم است (روغن بادام، روغن نارگیل و …) پوشش دهید. سپس ظرف را گرما دهید تا بوی روغن را استنشاق کنید و با یک حوله آن را خشک کنید. این مراحل را سه مرتبه تکرار کنید. تکرار این عمل باعث نفوذ روغن به منافذ ظرف شده و به این طریق ظرف شما نچسب می شود. به این مراحل سیزونینگ می گویند.

ظروف سرامیکی

منظور از ظرف سرامیک در این جا، پوشش نچسب سرامیک داخل ظرف نیست. منظور ظرف سرامیکی است که ظاهری شبیه به چینی دارد و مانند شیشه شکننده است.
قبل از استفاده برای اولین بار، ظرف سرامیکی خریداری شده را به خوبی شستشو داده و برای مدت حداقل سه ساعت (از شب تا صبح بهتر است) در آبی که دمای آن در حد دمای اتاق است بخیسانید. سپس ظرف سرامیکی را به خوبی شستشو داده و خشک کنید. هم‌ اکنون برای استفاده آماده است. اگر از ظرف سرامیکی خود به ندرت استفاده می کنید، بهتر است هر بار قبل از استفاده این مراحل را تکرار کنید.
برای جلوگیری از شوک حرارتی و شکستن ظروف سرامیکی در ابتدای پخت، این ظروف را در قسمتی از فر قرار دهید که دمای آن کم تر است. پس از گرم شدن ظرف، می توانید آن را در قسمتی که حرارت بیشتری دارد قرار داده تا مواد غذایی به خوبی پخته شوند. هنگامی که ظروف سرامیکی را از فر خارج می کنید آن را بر روی یک حوله و یا زیر قابلمه ای قرار دهید. هیچ گاه این ظروف را هنگامی که گرم هستند بر روی سطوح سرد قرار ندهید.
برای جلوگیری از آسیب دیدن ظرف سرامیکی، هیچ گاه آن‌ را به صورت خالی بر روی اجاق گاز قرار ندهید، در ابتدا روغن و یا مایعات را درون آن ریخته و سپس بر روی اجاق گاز بگذارید.
پس از استفاده، اجازه دهید تا ظرف سرامیکی کاملاً سرد شود. سپس آن ‌را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید. اگر مواد غذایی به ظرف چسبیده است، درون آن آب بریزید و اجازه دهید تا برای مدتی خیس بخورد، سپس آن را بشویید. هیچ گاه از سیم ظرفشویی برای از بین بردن لکه های یک ظرف سرامیکی استفاده نکنید. ظروف سرامیکی را می توان برای شستشو درون ماشین ظرفشویی قرار داد.
برای جلوگیری از آسیب دیدن ظروف سرامیکی در هنگام استفاده، بهتر است از ابزار چوبی یا پلاستیکی به جای ابزار فلزی استفاده کنید.

ظروف سفالی

برای اولین بار که از یک ظرف سفالی استفاده می کنید، باید حداقل به مدت ۱۲ ساعت در آب سرد خیسانده شود.
برای جلوگیری از شکستن این ظروف بهتر است قبل از هر بار استفاده، ظرف را به مدت چند دقیقه در آب سرد قرار دهید تا سفال به خوبی خیس شود. پس از شستشو اجازه دهید که رطوبت به آرامی تبخیر شود تا طول عمر مفید ظرف شما افزایش یابد.

ظروف دارای لایه نچسب تفلون و سرامیک

برای جلوگیری از آسیب دیدن لایه نچسب باید بسیار محتاط بود. استفاده از ظروف آشپزی فلزی، شوک حرارتی و استفاده از دماهای بسیار بالا (دمای ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد یا ۶۵۰ درجه فارنهایت)، مهم ترین عوامل از بین برنده پوشش های نچسب هستند.
برای جلوگیری از آسیب دیدن پوشش نچسب، نباید این ظروف را در ماشین ظرفشویی قرار داد، حتی اگر کارخانه سازنده به این موضوع اشاره کرده باشد که این ظروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند. بهتر است ماهی تابه ها و قابلمه هایی که پوشش نچسب دارند را با دست و با استفاده از ابر یا دستمال آغشته به مایع ظرفشویی شستشو داد.

گروه وبگردی مجموعه تیارا کالا

بهترین قیمت

ارسال سریع

پرداخت امن

پشتیبانی سریع